ANNONSSAMARBETE MED TJEJMILEN

Att träna inför ett lopp


 

Ok nu är det lite mer än två veckor kvar till Tjejmilen! Har ni anmält er än?

Jag kommer ju att stå bakom mixerbordet hela dagen, men tänker ändå att träna som om jag ska springa loppet. Det tar mig prick en timma att springa 10 km, men nu har jag satt mig tusan på att bli lite snabbare.

Intervaller på löpband är en stor favorit hos mig (det här trodde jag aldrig att jag skulle säga) och ett superbra sätt att uppnå nya personbästan. Utomhus föredrar jag att träna intervaller i backar, det känns lite mer naturligt än att spurta raksträckor.

Men man ska inte glömma att hela kroppen måste vara stark och smidig när man springer! Allt hänger ihop.

Jag har ganska mycket problem med mina fötter och vrister och Lofsan tipsade om enbenshopp. Fel löpsteg kan leda till ont i både knän och höfter!

En annan grym övning att göra hemma, på gymmet eller ute i naturen är utfall. Gärna med den bakre foten på något upphöjt för att kunna komma både djupare ner och för att öva upp balansen lite extra!

 Jag har ett litet resegym från Abilica som jag har tagit med mig på den här långresan!

Tanken var att jag skulle hänga på landet i flera veckor och kunna träna där, men när jag fick chansen att göra den här långresan så fick några onödiga och otymliga skor och klänningar stryka på foten för att göra plats för det här lilla kittet.

Ett hopprep är perfekt att resa med och att använda som uppvärmning! Mina nya bluetoothhörlurar från Happy Plugs visade sig vara guld värda eftersom det är omöjligt att ha mobilen på sig när man hoppar och studsar.

Förutom att köra intervaller, utfall och enbenshopp så passar jag på att stärka upp överkroppen också. Den används också när du springer!

En stark core, stolt hållning och bra armrörelser är superviktiga när du ska springa långt.

Jag gillar basövningar som plankor och olika sorters crunches, men försöker också få in andningsövningar och bäckenbottensövningar för att komma åt de djupa magmusklerna.

Jag älskar TRX-band och framför allt när man kan träna så här – ute i naturen!

Som den yogafantast jag är så rekommenderar jag också alltid att strecha ordentligt efter varje träningspass.

Jag borde egentligen foamrulla och gå på massage regelbundet. Fascian, kroppens bindväv, är något som det forskas allt mer på samt vikten av att hålla den mjuk och smidig. Ju äldre vi blir, desto torrare och stelare blir den nämligen – tänk er ett gammalt torrt gummiband som lätt spricker och går sönder.

Att träna säkert är A och O.

Jag satte också ihop en playlist till er med peppiga girl power låtar för er träning. Det är nämligen bevisat att vi presterar bättre med musik!

 

(0)
(0)
Kommentera | Translate
 



Laddar